Da dirt bike racing var i sin barndom ryttere hadde på seg hva som var tilgjengelig for å beskytte seg selv. Åpne møtt hjelmer, Jofa bukser, skinn beskyttelse... som bruker verneutstyr var ikke spesielt laget for dirt bike racing, ryttere så mer som forvirret hockey spiller bikies enn dirt bike syklistene!
Som sporten (beste sporten i verden mind du :) ble mer populære, veksten var da i stand til å opprettholde "parallelle" eller gratis produksjonsbedrifter. Selskaper som JT USA, Sinisalo etc. kunne nå fokuserer primært på å gjøre bare motocross utstyr.
Mer penger var nå skyves inn i forskning og utvikling av motocross utstyr, sponsing av ryttere og markedsføring programmer
Mer vekt ble plassert på stil så farge var lagt til utstyr å matche dirt bike fargestoffer eller bare for å være opprørende og annerledes. Rosa var stor midten av åttitallet (jeg ikke sa det var alltid i god smak).
Kroppen rustning flyttet til bæres over toppen av rase jerseys derfor de ble mer stylised å appellere til brukere. I seg selv kledelig en moten angivelse, ble men undersøkt og testet for å også være praktisk og tilbyr maksimal komfort. Dagens kroppen rustning har "flytende" skulder kopper samt fleksibel baksiden og sidepaneler å tilfredsstille både sittende og stående stilling når man kjører. Kan komme i en rekke fargealternativer inkludert klart, samt bygget i nyre belter på enkelte modeller.
Rase bukser mottatt egen det spesiell behandling laget av kraftig nylon med doble sømmer, ekstra rom i baken for å imøtekomme for huket/sittende ridning posisjon samt cordura, kevlar og skinn paneler i høy slitasje områder som sete og knær. Spandex paneler brukes til å tillate flytting der det er nødvendig. En kvalitet rase pese vil tilby ekstra rom i kneet området å tillate knee tannregulering som flere og flere ryttere er iført.
Jersey materiale gikk fra bomull til svette/fuktighet-wicking polyester/bomull blander for å tilby større komfort for lengre perioder med ridning. Ventilerte paneler ble plassert i "hot spots" og selv små tingene som gummi strimler i halen til å holde dem i rase bukser på selv groveste turen.
Støvler var beregnet på å håndtere høy gjennomslagskraft landinger og ultimate ankel beskyttelse. Utskiftbare såler og spenner forlenge deres bruk. De er nå nøye konstruert for å unngå skadelige laterale og hyperextension bevegelser rundt ankelen området.
Dirtbike hansker-Velg dem med omhu, og kontroller at de passer. Noen hansker er bedre egnet for visse typer ridning enn andre. Motocross hansker tilbyr bedre følelse for rytteren med mindre polstring i palms. Enduro hansker kan være motsatt med mer padding for å gi større komfort for lengre turer.
Albuebeskyttere kan finnes i en "veske" som dekker også underarmene. Kneet/shin vakter er lettere og sterkere og noen hindrer 'sideveis' bevegelse av kneet (borte er dagene av å bruke skateboardere beskyttelse). Selv om du er med utbruddet av lett, komposittmaterialer er det mulig å ha ultimate beskyttelse med knee tannregulering.
Alle denne beskyttelsen betyr ingenting hvis du ikke kan se. Så det er veldig veldig viktig å riktig beskytte en av din største aktiva (samt en av de fem sansene) i synet ditt. Forskjellige goggle produsenter har sine egne registrerte navn for sine linser, men de i utgangspunktet betyr samme-motstandsdyktig mot riper, shatterproof beskyttelse for øynene.
Så neste gang du går for en dirtbike tur, kjole i det nyeste motocross-utstyret og trøstes i visshet om at du har minimert risikoen til kroppen din så mye som mulig. Som vil tillate deg å fokusere på hva du er der for... nyte turen!
Det gamle ordtaket er fortsatt sant som noensinne-"kjole for fall, ikke for turen"
No comments:
Post a Comment